Presenteren

In oktober komt Rick Koster naar de VI|S om met de eersterjaars te werken aan presentatietechnieken. Ter voorbereiding de tip om alvast aan de slag te gaan met de online workshop 'Presentaties' van de OU.

Ook handig om te lezen:
5 presentatieblunders
5 technieken om beter onthouden te worden
Lees ook andere blogs op http://www.excellentpresenteren.nl

Een presentatie houden… hoe leer je dat? (adviezen hoe je dit leerlingen kunt leren)

Het stappenplan:

1. Actief en respectvol luisteren.

Allereerst moeten de leerlingen leren hoe ze actief en respectvol luisteren. Ze zitten rechtop en kijken naar de presentator. Ze schrijven eventuele vragen op, het liefst in een daarvoor speciaal bestemd schrift. Ze praten er niet doorheen. Ze stellen zich voor dat zij daar zelf staan. Fouten maken mag.

2. Hoe kies je een onderwerp?

Soms krijgen leerlingen een onderwerp toegewezen, soms mogen ze zelf kiezen. In het eerste geval is het belangrijk om duidelijk aan te geven welke onderdelen bij het onderwerp horen, en welke beslist niet.

In het tweede geval moeten de leerlingen hun onderwerp afbakenen als het te groot is. “Voetbal” is zo’n voorbeeld. Het is dan beter als een leerling zijn of haar favoriete speler of club kiest.

3. Maak een mindmap of woordenweb.

Zet het onderwerp in het midden en laat de leerlingen er een maximaal aantal takken (subonderdelen) bij schrijven. Dit werkt ook goed bij het maken van een verslag of werkstuk. Oefen dit klassikaal.

4. Laat leerlingen eerst de teksten schrijven en er pas daarna per subonderdeel plaatjes bij zoeken. Geef ook het aantal pixels bij op, zodat er op het digibord geen wazig zoekplaatje staat.

5. Vertel dat eventuele filmpjes niet langer dan 2 minuten mogen duren.

6. Hoe voorkom je dat leerlingen de tekst voorlezen?

Dat voorkom je door de leerlingen in tweetallen van te voren te laten oefenen aan de hand van een blaadje met steekwoorden. Het liefst ook in de vorm van een woordenweb of mindmap.

Zo kun je leerlingen ook laten oefenen met het vertellen van “boekzinnen” in hun eigen woorden.

7. Oefen het voor de groep staan.

Geef regelmatig opdrachten, waarbij leerlingen staand (eerst achter hun stoel en daarna voor de groep) iets moeten vertellen. Zo’n vertelling duurt eerst 30 seconden en dat kan je langzaam opbouwen.

Geef daar de volgende aandachtspunten bij en geef daar ook feedback op:

a. Sta op twee benen.
 b. Bedenk wat je met je handen doet.
 c. Kijk je medeleerlingen om de beurt aan, kijk niet naar een punt of over de hoofden heen.

8. Welke vragen worden gesteld?

Leer je leerlingen vragen stellen met de volgende beginwoorden:
 a. Hoe denk je dat…
b. Sinds wanneer…
c. Hoe zou jij…
d. Wat is het belangrijkste dat…

9. Een PowerPoint of Prezi maken.

Geef als oefening alle leerlingen hetzelfde onderwerp en geef ook aan hoeveel dia’s er minimaal en maximaal getoond mogen worden.

10. De beoordeling.

Het is meestal zo dat zowel jij als leraar als de leerlingen de presentatie mogen beoordelen. Ik vind dat altijd een moeilijk punt, omdat vriendjespolitiek en/ of affiniteit met het onderwerp vaak een rol spelen.

Het is beter om bijvoorbeeld 10 punten aan te geven, waar een presentatie aan moet voldoen. Dan is jouw beoordeling in ieder geval duidelijk en transparant:

a. Ik kan je goed verstaan.
 b. Je staat op twee benen.
 c. Je vertelt met passie over het onderwerp.
 d. Je leest niet voor.
 e. Je gebruikt je eigen woorden.
 f. Je zegt niet in iedere zin “..eh..”.
g. Je presentatie heeft ongeveer 10 dia’s.
 h. Je weet duidelijk meer van het onderwerp dan hetgeen je gepresenteerd hebt.
 i. Je hebt 8 duidelijke plaatjes, die iets toevoegen aan je verhaal.
 j. Je hebt iets verrassends ingevoegd. Een filmpje, een quiz, een anekdote, een spel. Leuk voorbeeld: bij een spreekbeurt over “de Olifant” heeft de leerling een olifantendrol meegenomen…

Leerlingen kunnen feedback geven met de volgende hulpzinnen:

a. Het meest interessante wat ik gehoord heb was…
b. Wat ik nog niet wist was…
c. Wat ik erg goed vond was…
d. De volgende keer kan je beter…


Presentatietips van Simon Sinek

Remco Claassen: presenteren - aandacht pakken

Remco Claassen: presenteren - aandacht vasthouden

Remco Claassen: hoe kan beweging je verhaal versterken?

Remco Claassen: hoe zet je non-verbale communicatie in?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten