Dit blog is voor en over de startende docenten bij de Stichting Voortgezet Onderwijs Parkstad Limburg (SVO|PL)
Inspiratie
- Startpagina
- Waarom intensief inductieprogramma?
- Missie SVO|PL
- Loopbaanbeleid
- Agenda 2017 - 2018
- Doelen
- De eerste lessen
- Hans Kaldenbach
- De twaalf van Jan en de PM structuur
- Omgaan met regels
- Directe Instructie Model
- Didactiek
- Presenteren
- Leervragen & Onderzoeken
- Toetsing
- Snellezen
- Incidentmethode
- Lesobservatie
- Wel en niet doen
- Les and More
- Links
- Inspiratie
- Muziek & Zo
- Tips & Tricks
- Gepersonaliseerde planners 2015-2016
- Evaluaties
- Contact
Wel en niet doen
Bijna aan het eind van het debuutjaar stelden startende docenten van SVO|PL op verzoek van Jan Yntema een lijstje op van wat je als startende docent zeker wel en zeker niet moet doen.
WEL:
- Meer blijven zitten (rust bewaren)
- Bij start van de les leerlingen bij deur ontvangen
- Voor duidelijkheid zorgen vanaf eerste les: zo doen we dat samen
- Goede band met leerlingen nastreven: praat met leerlingen ook over privézaken, over hobby's etc.
- Zoek naar een combinatie van onderwijs en een andere uitdaging
- Nieuwe dingen blijven proberen.
- Bovenbouw verantwoordelijkheid geven.
- Kansen grijpen
- Zorg ervoor dat er steeds de link met de praktijk is en de leerlingen veel laten DOEN.
- Jezelf blijven
- Gebruikmaken van mediakaarten.
- 'Nee' durven zeggen als het te veel dreigt te worden, ook als je nog geen vaste benoeming hebt.
- Je verdiepen in elementen van games om in te zetten in je lessen
- Afwisseling in lessen: zelfstandig werken, groepjes enz.
- Investeren in de band met leerlingen.
- Gestructureerd werken bij de voorbereiding van en tijdens de lessen
- Bij collega's gaan kijken
NIET:
- Niet blijven corrigeren
- Niet te veel 'ja' zeggen om je te bewijzen.
- Onvoorbereid dingen doen.
- Onderbouw minder vrijheid geven.
- Liefste niet meer op 2 scholen werken. Krijgt maar de helft mee van alles.
- Regels in het begin duidelijk hebben voor jezelf en dan pas klas in.
- Niet te snel dingen vertellen en met oplossingen komen: leerlingen zelf laten denken.
- In pauzes doorwerken.
- Emotioneel dreigen met iets wat je later vooral zelf veel tijd kost.
- Geen dingen doen die buiten jezelf liggen.
- Je anders voordoen dan je bent.
Abonneren op:
Posts (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten