Evaluaties

Evaluatie traject 2016 -2018


Op maandag 28 mei hebben wij een mooie slotbijeenkomst gehad van het traject startende docenten 2016/2018.
Het eerste deel stond in het teken van een inspiratiesessie. Iedere deelnemer moest een inspirerend persoon meenemen. Alle deelnemers hadden verrassende personen meegenomen. Dit varieerde van inspireerde ouders tot Miss boerin, en van inspirerende collega’s tot wijlen Theo van Gogh. De deelnemers gaven daarna via de volgende bewoordingen een samenvatting van dit onderdeel: Passie, Out of the box, Geloven in jezelf, Van niets naar iets, Durven, Lef hebben en Miss Boerin.
Na deze ronde hebben alle deelnemers een korte pitch gehouden over hun einddocument. Hierin gaven zij antwoord op de volgende vragen:
Welke stappen heb je als (vak)docent het afgelopen jaar gezet?
Wat zou je van de afgelopen twee jaar in een persoonlijk portfolio verwerken? (liefst meerdere zaken).
Wat heb je gedaan in de vrije ruimte? En wat heeft jou dit opgeleverd?

Geef kort feedback over wat jij geleerd hebt over:
1. De inleiding en gesprekken met de leerlingen;
2. De sessie met de ervaren mentoren
3. De skypebijeenkomst met Paul Pelle
4. Het nadenken over de ‘ideale’ mentor.
Dag van de leraar: Wat heeft jou deze dag gebracht?
Richard van Hooijdonk: Wat heeft jou deze dag gebracht?
Humor in de klas – Arend Lunenborg: Wat neem je mee?
Welke collega's zijn voor jou op het gebied van intervisie en feedback waardevol geweest dit jaar.
Wat hebben deze intervisiemomenten jou als leermomenten opgeleverd?
Wat heb jij tijdens deze intervisiemomenten ingebracht (kennisdeling)

De antwoorden waren zeer divers. De tendens was in ieder geval dat iedereen zeer tevreden was over het traject. Hoog beoordeeld werden: Speeddaten met ervaren mentoren en Parkstadlab met Richard van Hooijdonk.

Hieronder staat korte fragmenten uit diverse evaluaties van de deelnemers.

Jay Jongen CMC Eijkhagen
‘Als mentor heb ik hele grote stappen gezet afgelopen jaar. In het begin was het voor mij niet duidelijk welke rol ik precies had als mentor. Ik had in het begin vooral het idee dat ik niet genoeg aan het doen was. Gedurende het jaar kwam ik erachter (door gesprekken met leerlingen en feedback die ik kreeg van collega’s) dat het vooral belangrijk is om er gewoon te zijn voor je leerlingen. Als je ze aandacht geeft, en echt naar hun problemen luistert en probeert op te lossen, zijn ze al heel blij met je. In het begin wilde ik vooral alle problemen in mijn mentorklas zelf oplossen, terwijl het juist belangrijk is om te communiceren met mijn afdelingsleider, het ondersteuningsteam en collega’s.
Als vakdocent heb ik vooral tijd gehad om wat nieuwe dingen te proberen. Zo heb ik op het einde van het jaar een nieuw leesprogramma in mijn lessen geïntroduceerd waarin leerlingen artikelen lezen die ze zelf uitkiezen. Ook heb ik dit jaar een toetsdatabase opgezet Ik vond de presentatie van Richard van Hooijdonk erg inspirerend. Ik denk dat het heel goed is om na te denken over hoe de toekomst eruit zal gaan zien. Dit zal namelijk ongetwijfeld invloed hebben op de manier waarop wij lesgeven.’

Peter Beek BcPL locatie Herle
Binnen het Herle college kreeg ik de ruimte om te werken aan het laatste jaar van mijn studie. Ook werd ik vrijgelaten om tijdens mijn lessen een aantal verplichte opdrachten te integreren. Dat betekende in sommige gevallen letterlijk vallen en opstaan. Het afstuderen verliep erg succesvol. Op het gebied van coaching vroeg ik regelmatig feedback aan mijn directe collega’s. Mijn struikelpunt was in het begin om de grens van orde te (blijven) bewaken. Hier heb ik een duidelijk verbetering laten zien door consequent de leerlingen te benaderen en indien nodig de ouder erbij te betrekken. Een recent voorbeeld hiervan is een voorval op 24 mei 2018. De ouders reageren positief dat ik hun kind tijdens de les met een strafmaatregel corrigeer. Wat mij daarbij opvalt, is dat dit voorval aangeeft dat je als (VMBO) docent een verlengde bent van de opvoeding.
Ik heb het UWV benaderd en gevraagd in hoeverre onze vmbo- opleiding aansluit bij de wensen van werkgevers. Het antwoord was niet zo verrassend. De administratieve, financiële en secretariële  wereld is minder op zoek naar MBO’erss met een E&O achtergrond omdat werkzaamheden en banen versneld worden geautomatiseerd. Wel is er veel vraag naar retail en logistiek. Dit leidde tot een interne discussie binnen de economiesectie. Leiden wij leerlingen specifiek op voor een beroep of brengen we de leerlingen de “juiste” competenties bij. We waren het er over eens dat we opleiden tot competenties. De 21e eeuwse vaardigheden zijn voor ons een belangrijk baken.’

Jenny Sterk CMC Eijkhagen
‘Mijn doelen waren:
- Om tijdens een oudergesprek waarin de ouder in de (persoonlijke) aanval gaat, rustig en pedagogisch verantwoord te reageren.
- Om, op het moment dat mij een opdracht/uitspraak/opmerking e.d. frustreet, tot 10 te tellen alvorens ik een reactie geef.
- Om, wanneer er in een samenwerkingsproces iets misloopt (in communicatie, afspraken o.i.d.), niet meteen te denken dat ik iets verkeerd heb gedaan, maar te vragen of er een probleem is en zo ja, wat ik kan doen om dit op te lossen.
- Om een week met 4 leerlingen en 1 collega op uitwisselingsreis te gaan, en deze week buiten mijn comfortzone te stappen. Dit betekent iets te doen dat ik normaal niet zou doen (Spaans spreken, buitenlandse contacten leggen, iets bezoeken dat ik nog niet gezien heb etc.)
Ik heb op heel veel momenten aan deze doelen gewerkt. Iedere keer als er een oudergesprek plaatsvond bijvoorbeeld. Vorig jaar werd me onder andere verweten dat ik niet op tijd aan de bel getrokken had met betrekking tot slechte cijfers en de bijbehorende consequenties. Daardoor voelde ik mij persoonlijk aangevallen. Door zo vroeg mogelijk te signaleren ben ik er op tijd bij en hoop ik een herhaling te voorkomen. Ook heb ik mijzelf ontwikkeld door te reflecteren op de oudergesprekken. Door na te gaan waarom bepaalde zaken goed verliepen kan ik mijn repertoire aan reacties en oplossingen weer uitbreiden.’

Michèle Beckers-Tilmans Sintermeertencollege
‘Het schooljaar 2017/2018 bracht mij een nieuwe ervaring: het mentoraat. Ik mocht me voor het eerst mentor noemen van een klas, een ontzettend enthousiaste groep 3 MAVO leerlingen. Deze ervaring heeft mij veel geleerd op professioneel vlak, maar zeker ook op persoonlijk gebied. In de eerste weken van het schooljaar bleek het mentoraat anders te zijn dan verwacht. Mijn beeld van het mentor zijn was vooral begeleiding van schoolse zaken, zoals plannen, helpen leren en oudergesprekken. In praktijk bleken leerlingen veel problemen in de thuissituatie te hebben die ernstiger zijn dan ik had verwacht en die ontzettend veel invloed hebben op hun schoolprestaties. Hoe ik dit moest aanpakken, was een uitdaging. Maar met hulp van mijn collega’s en de informatie die ik tijdens de bijeenkomsten voor startende docenten kreeg, heb ik mijn mentoraat goed kunnen invullen. Ik heb de relatie tussen mentor en leerlingen op het begin van het schooljaar wat betreft de diepgang onderschat. Ik vind het mentoraat voor mij als persoon echt een verrijking; het contact met de leerlingen, maar ook een stukje levenservaring dat ik hieruit meeneem. Ik heb twee kleine kinderen, een eigen bedrijf en mijn baan op Sintermeerten College. Door deze combinatie is het van belang om een strakke planning te hebben.’

Jessica Plompen, BcPL locatie Brandenberg
‘Het afgelopen jaar heb ik verschillende stappen gemaakt. Zo heb ik mij verder ontwikkeld in de verschillende docentcompetenties. Daarnaast heb ik aan mijn persoonlijke leerdoelen gewerkt, waarin ik stapsgewijs aan mijn eigen ontwikkeling heb gewerkt. Deze persoonlijke leerdoelen zijn deels eind vorig schooljaar geformuleerd aan de hand van mijn analyse waar ik afgelopen schooljaar tegen aanliep: 1. Ik wil nog consequenter worden door de basisregels van Brandenberg tijdens mijn lessen toe te passen en na 3 waarschuwingen strafwerk te geven door middel van een strafpotje. 2. Aan het eind van dit schooljaar wil ik graag mijn werkdruk verminderen door een interventie uit te voeren. Met andere woorden: m leervraag is hoe kan ik mijn werkdruk kan verminderen. 3. Hoe kan ik meer ICT inzetten in de klas? 4. Hoe kan ik me het Goethe-examen(stof) eigen maken, zodat het voor leerlingen actueler en interessanter wordt. Ik merk dat het door het maken van weekplanners voor mij heel overzichtelijk wordt wat ik per week moet uitvoeren/voorbereiden etc. Hierdoor verspreid ik de werkdruk en merk ik ook dat ik niet aan het eind van een periode vastloop. Daarnaast blijf ik van maandag tot en met vrijdag de hele dag op het werk (tot plm. 17.30 uur) en meestal is mijn werk dan ook echt af. Tijdens de intervisiebijeenkomsten heb ik niet zo zeer kennisdeling ingebracht, maar meer een ‘open mind’ getoond en open vragen gesteld om uiteindelijk tot de kern van een bepaald probleem te komen. Door open vragen te stellen en samen naar verschillende oplossingen te kijken, krijg je meer inzichten om bepaalde zaken op meerdere manieren aan te pakken.’
Bjorn Vleugels, Techniekcollege en BcP locatie Herle
Mijn kennisoverdracht is succesvoller dan voorheen door minder vakgericht te werken. De didactiek voerde vroeger de boventoon. Zaken als: “Hoe reageren bij ordeverstoringen”, “welke non-verbale technieken hanteren”, “complimenten geven” en “normen en waarden naleven” kregen dus onvoldoende aandacht. Ik concentreerde mij veelal op vakkennisoverdracht en was erg betrokken bij de leerlingen. Dit leidde tot onvoldoende gezag en ik werd meer als een volwassen vriend beschouwd door de leerlingen. Ik las De Roos van Leary (Leary, 1957) en “Korte lontjes” (Kaldenbach, 2016), om inzicht te krijgen in de verhouding vriend-docent en zaken zoals aankijken, afstand, houding, stemgebruik en non-verbale communicatie.Moeilijke groepen pareer ik nu voor de les door reeds oogcontact aan de klasdeur te maken en signaleer daarmee: “ik ben een goede, ik ben niet bang en heb je door”. Ik reageer tegenwoordig ook meteen op ordeverstoringen en benoem direct de gevolgen bij een volgende overtreding. Ik wissel gezagsverhoudingen door de posities “samen-samen”, “onder-boven” en “boven-onder” te rouleren zodat leerlingen zien dat mijn plek wijzigt. Ik sta niet altijd boven hen. De klas beoordeelt nu haar eigen gedrag; de waarde “respect” wordt ruim afgewogen onder mekaar. Dit verbetert het lesklimaat doordat de sociale cohesie toeneemt.  Als leerlingen elkaar helpen bij werkstukken, beloon ik hen met een extra pauze. Na afloop van een werkopdracht gaan we in een cirkel staan. Degene die met een probleem zit of een nieuwe oplossing heeft bedacht, mag dat zeggen. Indien bruikbaar, pas ik het lesprogramma aan. Zo leren de leerlingen van elkaar en kunnen ze het presenteren voor de groep oefenen waardoor het zelfvertrouwen toeneemt. In mijn vrije ruimte heb ik gewerkt aan de ontwikkeling en inrichting van het PPO lokaal (Herlecollege) en het bouwlokaal (techniekcollege).’
Sylvana Bartels, Scholen van het Bernardinuscollege
‘Er zijn enkele stappen die ik afgelopen jaar/2 jaar heb gezet. Ik ben gaan nadenken over welke rol ik als vakdocent/mentor wil aannemen in de ogen van mijn leerlingen en of dit ook bij mij past. Ik ben begonnen aan het mentoraat met min of meer geen visie over hoe ik dit wilde aanpakken. Ik ben ingestapt in het traject stichting LeerKracht. Verder ben ik nog gaan samenwerken om vakoverstijgende opdrachten te bedenken en te ontwerpen en ben ik stil gaan staan bij het belang van mijn eigen grenzen. In de vrije ruimte ben ik samen gaan zitten met 2 collega’s, 1 van economie en 1 van geschiedenis. Tijdens de vrije ruimte heb ik met beiden overleg gehad over een vakoverstijgende opdracht waardoor de leerling juist minder in plaats van meer werk zou krijgen en het vakoverstijgende bij beide vakken alleen maar voordelen zou opleveren.

Van de bijeenkomsten over mentoraat heb ik geleerd dat een mentor vooral betrokken en duidelijk moet zijn. Een leerling heeft niets aan een mentor die niet helder is in zijn/haar regels en opvattingen. Wanneer een mentor dat wel is weet de leerling goed waar hij/zij aan toe is en ook welke zaken hij/zij kan verwachten van de mentor, maar andersom ook wat de mentor van de leerling verwacht. Betrouwbaar is ook een woord dat mij is bijgebleven na de gesprekken met de leerlingen tijdens de bijeenkomst van startende docenten.’ 

Verantwoordingsdocument tweedejaars

Dit jaar hebben de tweedejaars op basis van de evaluatie van vorig jaar meer ruimte gekregen voor een persoonlijke invulling op maandagmiddag. In de vorm van een verantwoordingsdocument en een uitgebreide terugblik in groepen lichten zij hun keuzes en belangrijkste leermomenten toe. Dit is een voorbeeld van zo'n verantwoordingsdocument (ingediend op 4 april 2017).

Laura Vroomen – docente Nederlands/mentor havo 1
Bernardinuscollege


Dit is mijn tweede (volledige) jaar als docente Nederlands op het Bernardinuscollege. Ook dit jaar heb ik enkele startersbijeenkomsten gevolgd onder leiding van Tjeu Seeverens en later ook Erik Krutzer. In dit document vind je een kort, globaal data-overzicht van zaken die ik gedaan heb op mijn vrije maandagmiddagen.

Verantwoording vrije maandagmiddagen
Vrije middagen in de maand
Activiteiten
september
·         Voorbereidingen getroffen voor het mentoraat op havo 1 samen met teamleider. Klas bekeken en de eerste zaken besproken
·         Nieuwe klassen en lessen voorbereid. Namen uit mijn hoofd geleerd, dossiers ingezien, cijfers van vorig jaar bekeken.
·         Presentatie aan ouders voorbereid en gegeven
oktober
·         Voorbereidingen getroffen voor mijn stagiaire (lesplanningen gemaakt, klassenverdeling)
·         Vakkenouderavond voorbereid
·         Vakkenouderavond nabesproken met collega’s
·         Lessen voorbereid
·         Afwezigheidsadministratie bijgewerkt mentorklas
november
·         Lessen voorbereid met mijn stagiaire
·         Planners van de eerste en tweede klas kritisch bekeken en aangepast waar nodig met collega’s
·         Sectievergadering bijgewoond
Afwezigheidsadministratie bijgewerkt mentorklas
december
·         Bezig geweest met nieuwe ontwikkelingen voor mijn lessen. LessonUp bekeken en geëxperimenteerd met de mogelijkheden
·         Afwezigheidsadministratie bijgewerkt mentorklas
januari
·         Informatieavond voorbereid en twee dagen gepresenteerd
·         Proefwerkweekwerken nagekeken en lessen voorbereid voor de start van de nieuwe periode
·         Afwezigheidsadministratie bijgewerkt mentorklas
·         Eindgesprek stagiaire gevoerd
februari
·         Verkennend gesprek gehad met Vincent Westerwoudt betreffende mijn eerstegraadsopleiding
·         Mentorgesprekken voorbereid
·         Gereflecteerd met teamleider op de oudergesprekken
·         Afwezigheidsadministratie bijgewerkt mentorklas
maart
·         Organisatorische zaken voor mijn eerstegraadsopleiding uitgezocht
·         Gesprek gehad bij P&O
·         Lessen voorbereid en nieuwe planners gemaakt
·         Sectievergadering bijgewoond
·         Lessen voorbereid
·         Afwezigheidsadministratie bijgewerkt mentorklas
april
·         Klassenkwesties besproken met onderwijsdirecteur en teamleider
·         Lessen voorbereid en een LessonUp-reeks gemaakt
·         Presentatie voorbereid in groep voor 10-04
·         Afwezigheidsadministratie bijgewerkt mentorklas

Waar heb ik het meest van geleerd?
Afbeeldingen in PowerPoint
De workshop die ik op drie april bijgewoond heb, ging over het maken van een goede PowerPointpresentatie. Hier heb ik veel aan gehad. Natuurlijk maak je veel PowerPoints om je lessen te ondersteunen, maar door deze workshop ging ik inzien dat het ook handig is om met heel veel afbeeldingen te werken. De presentator is er goed in geslaagd om het exacte doel van de afbeeldingen in de PowerPoint uit te leggen.

Timemanagement
Naast bovenstaande workshop, heb ik ook veel gehad aan de inhaalmiddag die ik bijgewoond heb. Deze middag ging over je tijdsindeling en werd gegeven door Tjeu Seeverens. Natuurlijk kamp je als beginnend docent best met tijdstekort. Je wilt een heleboel doen, ontwikkelen en bijwonen. Tjeu liet ons op verschillende manieren inzien dat je je bewust moet zijn van je tijd en je omgeving. Naar aanleiding van vorig jaar heb ik wel al het een en ander geleerd over tijdsindeling, maar door deze bijeenkomst werd het aspect ‘tijd’ in een ander kader geplaatst, waardoor je je weer bewust wordt van je eigen timemanagement. Er kwam ook een stuk intervisie aan te pas, waardoor je je makkelijk kon identificeren met situaties van andere startende docenten.

Mentortijd
We hebben ook twee workshops gehad van Paul Pelle (Mentortijd). Ook van deze workshop heb ik het een en ander opgestoken. Wat ik met name interessant vond, waren de keuzes die Paul Pelle ons gaf. Bij verscheidene opdrachten moesten we steeds tussen twee stellingen kiezen, waardoor je soms voortdurend in een dilemma belandde. Dat is hoe ik me soms ook als mentor voel: wat is goed en correct om te doen? Wanneer doe je het goed en maak je de juiste keuzes? Een stuk bewustwording werd op die manier bij mij gecreëerd.
verder gaf Paul Pelle ons ideeën voor in de mentorles en verwees hij ons door naar zijn website mentortijd.nl.
Wel had ik het leuk gevonden als Paul Pelle wat meer zijn eigen ervaringen als mentor zou delen.

Tools
Tijdens de maandagmiddagen, al dan niet centraal, werd ook vaak gesproken over de nieuwste tools in het onderwijs. Zo hebben we dit jaar ook veelvuldig gesproken over LessonUp en aan de hand daarvan ben ik gaan experimenteren met LessonUp. Op een ‘gewone’ lesdag heb je vaak niet de tijd om nieuwe tools uit te proberen. Als je erover in gesprek raakt met iemand en ervaringen uitwisselt, grijp je toch sneller naar zo’n tool.
Spreken met anderen: spil in het onderwijs
Wat ik altijd interessant vond op de maandagmiddagen, was om andere startende docenten te zien. Je spreekt met elkaar over onderwijs en over zaken die wel/niet goed gaan in de les. Zelf vind ik het altijd erg fijn om ervaringen uit te wisselen, want hier leer je veel van. Je kunt spreken over hoe iemand (leerling of collega) gereageerd heeft in een bepaalde situatie en je kunt hem/haar dan tips geven of je kunt die situatie zelf meenemen in je achterhoofd. Ik denk dat het voor startende docenten belangrijk is om een uitlaatklep te hebben en onderwijservaringen te delen. Op die manier houd je onderwijs levend.

Toepassing praktijk
Bovenstaande zaken probeer ik bewust toe te passen in mijn lessen. Zo kijk ik steeds vaker voor mentorlesideeën op de site mentortijd.nl en ben ik druk bezig met het maken van LessonUp-lessen. Ik blijf me gedurende mijn ontwikkeling als docent voortdurend bewust van mijn tijdmanagement en probeer zaken die tot morgen kunnen blijven liggen, ook echt te laten liggen. Een goede en grote hulp hierbij is het in gesprek blijven met collega’s en sectiegenoten. In die gesprekken staat dan het delen van ervaringen centraal.

Bedankt voor de begeleiding en de ondersteuning de afgelopen twee jaar!


Verantwoordingsdocument 2

Mijn naam is Rachelle Meijer en ik ben voor het tweede jaar werkzaam als docente l.o. en biologie op het Bernardinuscollege.
Verantwoording van de maandagen (alle zijn toegepast in de praktijk):
Het ontwikkelen van modules die fungeren als onderwijsstof (aug. 2016- april 2017).
Het ontwikkelen van spelmateriaal voor het vak biologie (sept. 2016- febr. 2017).
Het maken en gebruiken van lesson up lessen: collega’s uitleg hierover geven.
Het maken van mediakaarten voor de lessen l.o. (gehele schooljaar).
Onderwijs ontwikkelen voor een BSM klas (gehele schooljaar).
Het organiseren van een volleybaltoernooi (21 febr).
Het organiseren van een hockeytoernooi (7 april).
Het maken van Athena-lessen(lessen voor groep 8). 
Daarnaast ook een sportdag organiseren. (23 mei)
Bijscholing: Action day(20 dec.) + Thomas dag (5 april).
Materiaal voor het mentoraat schap ontwikkelden mij verdiept in de profielkeuzevakken (gehele schooljaar). 
Nieuwe methode: nieuwe lessen voorbereid. Dit heb ik met mijn collega’s gedeeld op de one-drive. Dit voor het delen van goede afbeeldingen en wellicht nog enige tekst. 
Nieuwe RTTI-toetsen ontwikkeld en lessen overgenomen van een zieke collega. Dit gebeurde tijdens de toetsweek, vandaar dat ik ook correctiewerk kreeg toebedeeld. 

Ik heb het meeste geleerd van (zie bovenstaande punten):
- Lesson up: het is een nieuwe manier van lesgeven wat goed aansluit op mijn werkwijze van presenteren. D.m.v. quizvragen blijven de leerlingen bij de les, test je of ze de stof beheersen en zit er een vorm van competitie in je les. Dit heb ik als heel prettig ervaren en zal dus zeer zeker hier vaker mee gaan werken. 
- Ontwikkelen van modules: ontwikkelen van onderwijs bevat bepaalde stadia. Omdat het maken van een module nieuw voor mij was heb ik hier veel tijd en energie in gestoken. Ik ben tevreden met het eindresultaat en zal voor volgend schooljaar nog alle feedback verwerken. Dit om een zo goed mogelijk document voor de leerlingen van volgend schooljaar af te leveren. 
- Ontwikkelen van Athena-lessen: dit zou ik in de toekomst erg graag meer willen gaan doen. Hiermee bedoel ik leerlingen van groep 8 lesgeven. Daarnaast bedoel ik ook de combinatie biologie-l.o. in één les (liefst blokuur) les willen geven. Het is daardoor erg inspirerend, uitdagend maar ook zeer leerzaam voor de leerlingen. 
- Organiseren van activiteiten als eindverantwoordelijke. Voorheen was ik deels verantwoordelijk bij het organiseren van activiteiten en dan leid je anders een organisatie.

Ik heb het meeste geleerd van (zie maandagen):
- Powerpoint (handige tips).
- HSK: persoonlijk ben ik gegroeid. Ook al heb ik HSK niet afgerond, enkele tips en handvaten heb ik wel meegenomen voor in de toekomst op persoonlijk gebied. 
- Intervisie met mentoren uit het werkveld. Hierbij heb ik ook handige tips gekregen die ik als mentor voor altijd zal onthouden en toepassen.
- Vorig schooljaar vond ik Peter Teitler, Hans Kaldenbach en Jan Yntema erg inspirerend.


Verantwoordingsdocument 3


Femke Heinink
Docente Lichamelijke Opvoeding (LO)
Mentor havo 4
Bernardinuscollege Heerlen

 

Verantwoording 'vrije' maandagmiddagen 

Maand
Activiteiten
september
o   Voorbereidingen treffen voor het nieuwe schooljaar à klassenlijsten uitprinten, planning 1e periode maken;
o   Voorbereidingen treffen voor het mentoraat à ingelezen in som, samengezeten met teamleider bovenbouw;
o   Voorbereiden van de informatie avond voor de ouders à powerpoint maken/oefenen, informatie verzamelen.
oktober
o   Mentoraat *;
o   Doth-bijeenkomst;
o   Organiseren nationaal hockeytoernooi
november
o   Mentoraat *;
o   Cijfers invoeren;
o   Vergadering A4;
o   Voorbereiden ouderavond.
december
o   Mentoraat *;
o   Afspraak teamleider à plan van aanpak bespreken van de mentorklas;
o   Lesbezoek voor doth-bijeenkomst;
o   Drie oudergesprekken mentorklas.
januari
o   Mentoraat *;
o   Organiseren hockeytoernooi en volleybaltoernooi;
o   PWS nakijken;
o   Sectie-directie vergadering;
o   Regelen kleding LO volgend schooljaar.
februari
o   Mentoraat *;
o   Voorbereidingen treffen open dag;
o   Organiseren nationaal hockeytoernooi en volleybaltoernooi.
maart
o   Mentoraat *;
o   Organiseren nationaal hockeytoernooi;
o   PWS nakijken;
o   Doth-bijeenkomst;
o   Sectie-directie vergadering.
april
o   Mentoraat *;
o   Organiseren nationaal hockeytoernooi;
o   Oudergesprekken;
o   Voorbereiden eindgesprek met Tjeu en Erik;
o   Verantwoordingsdocument.
Mentoraat* à absentiecontrole, cijferanalyse, individuele gesprekken.

 

Waar heb ik het meeste van geleerd? 

Gebruik van mediakaarten etc.
Aangezien ik de afgelopen twee jaar veel gewerkt heb aan mediakaarten, beoordelingsformulieren en kijkwijzers heb ik daar veel van geleerd. Dit jaar heb ik weer een aantal mediakaarten, beoordelingsformulieren en kijkwijzers van vorig jaar aangepast. Vaak zijn het kleine dingen, maar door te gebruiken in de les merk ik dat er soms nog wat zaken ontbreken. Deze zaken pas ik aan voor het jaar erna.


Beter presenteren
De laatste keer ging ik met een open blik naar de workshop presenteren. Ik wist niet wat ik ervan moest verwachten, maar ik vond het een zeer leerzame en leuke workshop. Een aantal dingen waren al bekend, en een paar dingen waar nieuw en zal ik zeer zeker toepassen als ik de volgende keer presenteer.


Het samen zijn
De momenten waarop we met elkaar in gesprek gaan voor, tijdens en na de maandag zijn voor mij het meest waardevol. Je praat met elkaar over bepaalde zaken en krijgt advies en hulp.


Jan Yntema
De “verhaaltjes” van Jan Yntema vond ik altijd erg interessant. Vaak kwam Jan ook met tips die je gelijk kon gebruiken op allerlei vlakken, zowel in de les als op persoonlijk gebied. 

 

Toepassing in de praktijk 

Bovenstaande zaken, maar ook zaken die ik niet benoemd heb, probeer ik toe te passen in mijn lessen, maar ook met mijn mentorschap. Ik wil me blijven ontwikkelen op persoonlijk vlak, maar ook  als docent. Ik ga elk jaar naar twee bijscholingen van LO. Ook de workshops van startende docenten helpen mij erg om deze zaken te blijven ontwikkelen. Niet alles kan ik toepassen, maar bepaalde zaken pik ik eruit en gebruik ik.




Activiteiten:
Meest geleerd van:

In de praktijk toegepast:
Conclusies


Verantwoordingsdocument

Naam:  Sharon Corbeij
School: Sintermeerten College

Tijdens de maandagmiddagen die ik voor ‘’startende docenten jaar 2’’ tot mijn beschikking had, heb ik mij met verschillende activiteiten bezig gehouden.

·         Bijeenkomsten:
Een keer per maand kwamen alle startende docenten (jaar 2) bij elkaar. Tijdens deze bijeenkomsten hebben wij ons met verschillende zaken bezig gehouden, waaronder het bijspijkeren van onze kennis van de Nederlandse taal, een workshop over het mentoraat, een workshop van Peter Teitler over gedrag van leraren en leerlingen in de klas, een workshop tijdmanagement en een workshop presentatietechnieken.

·         Masteropleiding:
Aangezien ik, naast het werken op twee scholen, ook nog bezig ben met mijn Masteropleiding Duits, heb ik de overige maandagmiddagen veelal aan mijn studie besteed. Deze opleiding draagt bij aan mijn ontwikkelingen als docent. Ik heb mij met meerdere vakken beziggehouden, die ook handig zijn voor de lessen die ik geef op Sintermeerten.
o   Vertalen:
Ik moest wekelijks artikelen van Nederlands naar Duits vertalen. Dit heeft bijgedragen aan de vergroting van mijn Nederlandse en Duitse woordenschat.
o   Literatuur, Renaissance, Barok en 18e en 19e eeuw:
Tijdens de lessen die ik op woensdag in Tilburg volg, leer ik veel over de Duitse literatuur, naast de lessen moet ik de stof achteraf ook herhalen, ik moet informatie opzoeken en lezen over verschillende auteurs en stromingen die belangrijk waren voor de ontwikkeling van Duitsland en voor de Duitse taal en ik moet dit jaar 24 boeken lezen. Dit is ook inzetbaar in mijn lessen in de bovenbouw, aangezien de leerlingen een Duits boek moeten lezen en ik hen over de literaire stroming en de invloed van die stroming op het boek moet kunnen vertellen.
o   Grammatica:
Wekelijks moest ik nieuwe grammaticale onderdelen bestuderen, opdrachten maken en zinnen met specifieke grammatica constructies vertalen. Bepaalde grammaticale onderdelen komen ook terug in de stof van de bovenbouw.
o   Moderne taalkunde:
Bij dit vak heb ik geleerd hoe de taal zich, o.a. bij jongeren, ontwikkelt. Dit is handig m.b.t. mijn vak, aangezien dit mij leert waar ik bij het leren van de taal op moet letten. Ook bij de uitspraak van bepaalde Duitse klanken kan ik leerlingen helpen, aangezien ik heb geleerd welke stand van de mond men moet hebben om bepaalde klanken uit te kunnen spreken.
o   Taalontwikkeling:
Leerlingen vinden Duits vaak een rare taal en vaak snappen ze niet waar bepaalde taalconstructies vandaag komen. Bij taalontwikkeling heb ik geleerd hoe de Duitse taal zich door de eeuwen heen ontwikkeld heeft en welke invloed dit o.a. op andere talen heeft gehad. M.b.v. deze informatie kan ik leerlingen makkelijker uitleggen waar bepaalde Duitse (of Nederlandse) taalconstructies vandaan komen.
o   Voorbereiding Masteronderzoek:
Ik ben dit jaar gestart met de voorbereiding voor mijn Masteronderzoek. Ik heb geleerd hoe je goede, betrouwbare bronnen kunt zoeken, hoe je hoofd- en deelvragen moet maken en hoe je je bronnen moet verantwoorden. Als ik in de toekomst leerlingen bij hun profielwerkstuk ga begeleiden, kan ik hen beter aansturen bij hun zoektocht naar bronnen en ook bij het schrijven van hun werkstuk.
o   Masterstage:
Voor mijn Master moet ik ook stage lopen, dat heb ik dit jaar op Sintermeerten gedaan. Ik heb wekelijks lesgegeven aan 4 Havo en de maandagmiddagen heb ik daarnaast nog gebruikt voor intervisiegesprekken met mijn stagebegeleider en met collega’s. Daarnaast moet ik voor mijn stage ook een lessenserie maken en een lesmethode onderzoeken. Hier had ik op maandagmiddag de tijd voor.

·         Lesbezoeken:
Ik heb door het jaar heen verschillende lesbezoeken gehad van verschillende collega’s, waaronder Tim Brandt, Ruud Braun, Paul Thönissen, Raymond Samulski en een lesbezoek van mijn opleidingsdocent uit Tilburg, Johannes Monheim. Tijdens de momenten die ik als startende docent kreeg voor mijn persoonlijke ontwikkeling heb ik mijn lessen met collega’s besproken en o.a. feedback en tips gevraagd.

·         Projectdagen:
In november heb ik meegeholpen tijdens de projectweek, dit was o.a. op maandag.

·         Leerlingbespreking:
In november/december en afgelopen februari/maart hebben de leerlingbesprekingen plaats gevonden, o.a. op maandag.

·         Open Dag:
Op 18 februari was de Open Dag op Sintermeerten, tijdens de Open Dag moest ik een les verzorgen. De vrije tijd op maandag heb ik toen gebruikt om deze les voor te bereiden.

·         Lessen en toetsen:
Naast alle extra zaken heb ik de maandagmiddag ook telkens gebruikt om mijn lessen voor te bereiden en om toetsen na te kijken.

Het meest geleerd heb ik van de lesbezoeken. Collega’s hebben mijn lessen kritisch bekeken en mij feedback gegeven. Aangezien ik pas als docent start, zijn er altijd zaken die verbeterd kunnen worden en m.b.v. de feedback en tips die ik van collega’s heb gekregen, kan ik ervoor zorgen dat mijn lessen nog beter worden. Naast de tips is het natuurlijk ook leuk om te horen wat je als startende docent goed doet, ook hier heb ik veel van geleerd, want ik weet nu dat ik die dingen in mijn lessen moet houden.

Tijdens de bijeenkomsten op de VIS op maandag heb ik het meeste geleerd van de workshop van Peter Teitler. Zijn boek hebben we op de opleiding natuurlijk wel bestudeerd, maar om de tips van Peter Teitler zelf te horen en te horen hoe hij bepaalde zaken in de klas aan zou pakken, gaf mij wel weer nieuwe ideeën voor in mijn eigen lessen. Ook de bijeenkomst waarin we hebben gesproken over het effectief benutten van tijd vond ik een goede bijeenkomst. De tips die we gekregen hebben waren vaak heel handig, maar belangrijk is dat je er daarna natuurlijk zelf ook iets mee gaat doen.

Zoals bij de opsomming van mijn activiteiten al te lezen is, heb ik heel veel zaken die ik tijdens mijn Masteropleiding leer, in de praktijk toegepast.
Daarnaast heb ik ook van de feedback die ik tijdens lesbezoeken heb gekregen en tijdens intervisiegesprekken met collega’s en met andere startende docenten veel geleerd wat ik later in de praktijk heb kunnen inzetten. Zoals de feedback voor spreekvaardigheid. Leerlingen op 4 Havo moeten een mondeling gesprek kunnen voeren in het Duits, maar ze hebben vaak angst om in het Duits te spreken. Tijdens een van de lesbezoeken heb ik als tips gekregen, dat ik de leerlingen een gesprek moest laten voorbereiden en vervolgens in tweetallen moest laten opnemen en naar mij moest laten sturen. Ik heb dit direct de les daarna bij 4 Havo uitgeprobeerd en het werkte wonderbaarlijk goed.

Conclusies:

Het werken op twee scholen en het volgen van een Masteropleiding heeft dit jaar weleens tot stress geleid, zeker aangezien ik een startende docent ben. Ik denk dat het belangrijk is om startende docenten dat beetje extra tijd te gunnen en ze tijdens dit extra moment de kans te bieden om deel te nemen aan workshops, maar ook om de tijd te geven om lessen voor te bereiden en toetsen te kunnen nakijken. De tijd die ik op maandagmiddag kreeg heeft mij in ieder geval geholpen om aan mijn eigen ontwikkeling als docent te kunnen werken. 




Document verantwoording invulling maandagen: J. Bertram
Datum:
Invulling:
05 September
Start op eigen school (Bernardinus College). Introductie mentorklas.
12 September
VIS: 13.30 uur tot 17.00 uur Samen programma 2016-2017 ontwerpen voor acht middagbijeenkomsten en planning eigen invulling op hoofdlijnen: voor een deel zelfstandig, voor een deel met anderen.
19 September
SVL Bijeenkomst (schoolvragenlijst); mentorklas.
26 September
Proefwerk H3 gemaakt: sterke/zwakke werkwoorden in o.t.t./o.v.t./v.t.t.
03 Oktober
VIS: 13.30 uur tot 17.00 uur 2e gezamenlijke bijeenkomst.
10 Oktober
Gepland sectie-directieoverleg ging niet door. 13.45 tandarts. Beoordelingsformulier gemaakt m.b.t. presentaties V3.
17 Oktober
Voorbereiding workshop Athenamiddag: ‘Deutsch macht Spaß’ voor leerlingen van groep 7/8 van de basisschool.
24 Oktober
Herfstvakantie
31 Oktober
Risicoanalyse mentorklas HAC13 gemaakt + voorbereiding proefwerkweek.
08 November (dinsdag)
VIS: Dinsdag 8 november, 15.30 uur: Mentortijd met Paul Pelle.
14 November
Maken van een oplossingsgerichte les voor teamvergadering 15 november. Hierbij moeten leerlingen vanuit de oefeningen zelf de juiste conclusies trekken.
21 November
Afnemen schoolvragenlijst HAC13 + sectievergadering.
28 November
Maken diagnostische toetsen Deutsch im Alltag voor 3e klassen. Gesprek P&O over voortgang vervanging zieke collega.
5 December
RTTI toetsen ontwikkelen (brugklas Duits) voor de cursus RTTI-toetsen.
12 December
VIS: 13.30 uur tot 17.00 uur 4e gezamenlijke bijeenkomst
19 December
Inhaal luistertoetsen H3/V3 + terugkoppeling ouders Davinci testscores m.b.t. faalangst.
26 December
Kerstvakantie, 2e kerstdag.
02 Januari
Kerstvakantie
09 Januari
Voorbereiding infoavonden (09 + 10 Januari). Voorlichting Havo (rol van de mentor + eerste jaar van een leerling op het Bernardinus).
16 Januari
Toezicht bij PW-week + afspraak bij Maandag® Maastricht.
23 Januari
Afspraak Erik Snijders m.b.t. voorbereiding Athenamiddag Vloggen + Speurtocht Klassieke talen (Latijn) in Heerlen voorbereiden.
30 Januari
Helpen bij workshop Vloggen Auditorium Bernardinus College + Afspraak Sintermeerten College (vervanging E. Vroon).
06 Februari
Begin vervanging Sintermeerten College; wegwijs maken m.b.t. randvoorwaarden: methode, inloggegevens, som, rooster etc.
13 Februari
Leerling-besprekingen H3/G3 + voorbereiding mentorgesprekken.
20 Februari
VIS: 13.30-17.00; herhaling timemanagement voor wie niet aanwezig kon zijn op 13/2.
27 Februari
Carnavalsvakantie.
06 Maart
Begeleiding Berlijnreis Bernardinus College.
13 Maart
Voorbereiding overhoringen Sintermeerten College Redemittel + afspraak studiecentrum Maastricht voor eventuele werkzaamheden.
20 Maart
Surveillance PW-week + afspraak in Eindhoven Summa College (wilden mij graag inlijven, niet voor gekozen wegens aanbod Leeuwenborgh).
27 Maart
Afspraak in Maastricht; gesprek Leeuwenborgh + kijkje in de keuken bij het studiecentrum Maastricht.
03 April
VIS: bijeenkomst m.b.t. het beter maken van je presentatie vanaf 13.30. Vervolgens meteen omgezet in de praktijk.
10/11 April
Diverse afspraken Leeuwenborgh: begin werkzaamheden aldaar (Sittard) + gesprekken Grotius m.b.t. overnemen werkzaamheden.
17 April
Tweede paasdag.
24 April
Meivakantie.
01 Mei
Meivakantie.
08 Mei
Evaluatiegesprekken/presentatie VIS?/Werkzaamheden Leeuwenborgh.
vanaf 15 Mei t/m einde schooljaar.
Wederom lesgeven in Sittard Leeuwenborgh (Duits; financieel, administratief en secretarieel).

Symbolen-evaluatie eerstejaars

Collegiale visitatie kun je op allerlei manieren evalueren/ borgen. Startende docent Jenny Sterk koos ervoor om het via een symbolenevaluatie te doen, die zij op de derde sheet uitlegt. 





Evaluatie eerstejaars startende docenten periode september - december 2016

1. Negen eerstejaars startende docenten: vrij snel een hechte, actieve groep. 
2. Gastsprekers worden als 'top' ervaren: Peter Teitler, Hans Kaldenbach, Rick Koster, Bart van Kuik. Advies: begin ook volgend schooljaar met Hans Kaldenbach met acteur, daarna meteen Peter Teitler (twee sessies), dan Rick Koster en dan Bart van Kuik.
3. Jan Yntema: extra workshop over PM-structuur was waardevol. Het wekelijkse 'De week van...' heeft zeker waardevolle tips opgeleverd, maar miste soms diepte en mag ook interactiever. Jan te veel aan het woord, eigen casussen  komen nog te weinig aan bod. Voorstel: na half uur van Jan eigen praktijkervaringen verder uitdiepen.
4. Differentiëren met behulp van digitale leermiddelen van Shelley: goede bruikbare tips, maar mag ook wat langer en interactiever, zodat je ook meteen er zelf mee leert te werken.
5. Bijzonder gewaardeerd is ook het bezoek aan PPL en het Onderwijstheater met Pedro de Bruyckere over mythes in het onderwijs.
6. Goed is dat je gefaciliteerd wordt (boeken, entree) om ook op een andere manier je scholing in te vullen. Dat levert het voorstel op om komend jaar  elke startende docent ook een eigen budget te geven om aan zelf gekozen scholing te besteden, met duidelijke verantwoording achteraf. 
7. Gemist: meer vakgerichte onderdelen  (ook buiten deze groep), informatie over het taakbriefje.
8. Wensen voor tweede deel van het jaar: hoe word je assertiever, ook als je nog geen vast contract hebt. aandacht voor het thema 'Talent & Innovatie', bezoek aan bijzondere scholen in de regio zoals Afnorth International School in Brunssum en United World College Maastricht en binnen SVO|PL de Nieuwe Thermen (6 februari).

Evaluaties en vooruitblik programma startende docenten 2016 -2017

In het kader van het nieuwe Loopbaanbeleid van SVO|PL kreeg de TalentenAcademie voor het schooljaar 2015-2016 de opdracht een inductieprogramma voor de startende docenten op te zetten. In de Nota Loopbaanbeleid zijn de volgende thema’s benoemd die in elk geval tijdens het inductieprogramma aan bod moeten komen: systemen & regels SVO|PL, vergroten pedagogische en didactische vaardigheden, samenwerken in kenniskringen, ondernemendheid, het ontwikkelen en effectief zoeken van leerstof, ondernemendheid, omgaan met feedback, levenlang leren, kennis van leerbelemmeringen, 21-eeuwse vaardigheden en gesprekstechnieken. Bij de tweedejaars aangevuld met taal & rekenen en mentoraat.

Deze doelen zijn bereikt, met uitzondering van de uitbreiding voor de specifieke uitbreiding voor de tweedejaars. Oorzaak: er was nog geen splitsing van het middagprogramma voor eerste en tweedejaars. De laatste groep sloot meestal in de middaguren aan voor het gezamenlijke programma, een aanpak die komend jaar verandert.

Blog

Het hele programma is gedetailleerd vastgelegd in het blog http://startendedocenten.blogspot.nl

Evaluaties

In ruim drie dagdelen heeft er in mei/juni door ons met elke eerstejaars startende docent een evaluatiegesprek plaatsgevonden. Bij een aantal van deze gesprekken/presentaties waren ook John Monsewije en Jan Meens aanwezig. Alle gesprekken kenden het volgende stramien:
  • Korte pitch 
  • Algemene indruk van het traject 
  • Individuele planner 
  • Bekijk je eigen planner kritisch. 
    • Wat heb je aan de ‘vrije invulling’ maandagen gehad, wat heb je bereikt, wat heb je geleerd? Bij dit onderdeel moet je zeker de volgende items opnemen:
    • Wat heb je op de maandagen gedaan (maak het tastbaar; neem zaken mee, laat het zien!). 
    • Welke concrete zaken heb je aangepakt? Welke ervaring heb je opgedaan? Wat zijn de concrete opbrengsten.
    • Wat heb je geleerd? 
    • Wat zou je zeker weer doen in de toekomst?
    • Wat zou je zeker niet meer doen in de toekomst?
    • Kreeg je genoeg ruimte van ons om zaken te ontwikkelen, bezoeken te brengen aan collega’s, andere scholen etc.? Motiveer je antwoord. 
  • Overige opmerkingen
Op basis van deze evaluaties kunnen de volgende conclusies worden getrokken:
De gemiddelde waardering voor dit inductieprogramma door de eerstejaars is 7.2. Met de tweedejaars moet deze maand nog worden geëvalueerd (in de vorm van een groepsgesprek).

Bij iedereen scoort hoog tot zeer hoog: het wekelijks opstartmoment met Jan Yntema (heel praktijkgericht), de workshops van Hans Kaldenbach met acteur en Peter Teitler en onze begeleiding, betrokkenheid, flexibiliteit en vakspecifieke ondersteuning, bijvoorbeeld op het gebied van ict-materiaal. Een groot deel van de groep was ook enthousiast over het onderdeel uitbreiding didactische en pedagogische vaardigheden + eigen onderzoek door Bart van Kuik (KPC) en de workshop ‘presentatietechnieken’ van Rick Koster. Als positief werd ook ervaren het aanpassen/ persoonlijker maken van het programma in de tweede helft van jet jaar n.a.v. suggesties van de startende docenten zelf.

Over bijna alle SVO|PL-locaties werd lovend gesproken m.b.t. de begeleiding op de eigen locatie door de loopbaancoaches.

De zelfwerktijd in het ochtenddeel werd doorgaans als positief ervaren. De groep geeft aan dat ze hierdoor veel tijd had om met elkaar te overleggen, zaken samen te ontwikkelen of zelf aan de slag te kunnen gaan met het ontwikkelen van lessen, het nakijken van toetsen, het opstellen van toetsen enzovoort.

Ook het inspelen op de actualiteit, door zowel Jan Yntema als ons, het uitwisselen van (les)ideeën en de intervisiemomenten werden als zinvol ervaren.

Dat gold ook voor het bezoeken aan PPL en Bernardinus. Het voorstel is om alle scholen volgend jaar te bezoeken, maar dan wel per school kiezen voor andere aandachtspunten/ thema’s naast de algemene rondleiding.

Als een hoogtepunt werd het aan elkaar presenteren van de onderzoeken gezien, gebaseerd op een zelf geformuleerde leervraag en uitgevoerd bij de eigen leerlingen.

De cyclus met workshops over leerbelemmeringen werd verschillend beoordeeld. Sommigen hadden deze thema’s uitgebreid gehad tijdens de opleiding (Tilburg-groep) en vonden dat er voor hen te veel herhaald werd. Anderen (de Sittard-groep) vonden de workshops juist waardevol voor hun praktijk. Iedereen was wel onder de indruk van de workshop waarbij een leerling uitgebreid vertelde waarom hij jarenlang het niet kon opbrengen om naar school te gaan, ondanks alle pogingen van de ouders en de ambulante begeleider en alle goede voornemens. Het gesprek en de discussie met de startende docenten was een onderdeel van zijn taakstraf.

Eén startende docent geeft voor het inductieprogramma een onvoldoende. Zij had graag meer een eigen invulling willen geven en had al een aantal thema’s uitgebreid tijdens haar opleiding in Tilburg bestudeerd. Is een aandachtspunt: hoe om te gaan met het verschil in lerarenopleiding in Tilburg en Sittard? Voorstel: starten met een nulmeting en daarmee rekening houden bij het nog gepersonaliseerder maken van het aanbod.

Negatief werden beoordeeld de workshop van Riet Brouwer over pesten / je veilig voelen en de voorlichting over verzuim.

Kritisch was men over de communicatie m.b.t. taakbriefje in  relatie met de uren voor dit inductieprogramma (volgend jaar meteen duidelijkheid hierover geven), het alsnog lessen moeten geven op maandagen, het tegen de afspraken in – zonder voorbereiding – moeten starten met een mentoraat en het samenvallen van leerlingenbesprekingen, studiemiddagen en het inductieprogramma. Hoe op te lossen voor het nieuwe schooljaar?

Teleurstelling was er over de communicatie m.b.t. het al dan verlengen van het dienstverband: geen eenduidigheid, te laat en vaker onpersoonlijk. Hoe te verbeteren?

Voor ons als begeleiders was het traject leerzaam, boeiend, uitdagend, soms confronterend. We hadden het niet willen missen. Wat ons betreft: wordt vervolgd.

Shelley Kil,
Danny Kokol,
Tjeu Seeverens

Geen opmerkingen:

Een reactie posten